Pages

Wednesday, October 31, 2012

Jauh Perjalanan

Raya Haji baru je lepas, aku yang ada kampung ni balik beraya kat kampung la. Amik cuti awal sehari je sebelum raya untuk perjalanan balik.

Sebelum balik tu singgah Wangsa Maju dulu, sebab bapak sedara wife nak join balik sekali. Singgah sekali dengan sarapan, kat Bistro Bidayah Wangsa Maju. Sambil sarapan aku dapat sms dari jiran aku, dia bagitau dia stuck masa on the way balik Kelantan ikut jalan Raub dan Bentong. Dia terpaksa patah balik untuk lalu ikut Terengganu.

Adik aku yang tumpang balik sekali pun call member2 dia sekitar Pahang dan Terengganu, confirm semua jalan jem. Semua orang bersesak nak balik ke Kelantan. Aku bincang dengan pak cik aku tu, lepas 15 minit dapat keputusan balik ikut Cameroon Highland.

Lepas pada tol Gombak, semua clear takde masalah. Sambil mintak wife tengokan tweeter aku pasal info lalu lintas. Dekat dengan susur ke Genting mula slow kereta semua, aku ingatkan dah mula jem rupanya orang slowkan kereta sebab nak tengok lori terbakar. Lepas je tempat tu jalan ok balik.

Sampai tol Bentong, macam biasa aku tak masuk jalan ke Bentong. Memang aku aim nak ikut Felda Mempaga. Memang tak banyak kereta kalau ikut sana, lengang je. Cuma akan rasa macam jauh sikit sebab jalannya jalan kampung je. Korang akan tembus lepas dari Pekan Raub, kat situ korang dah tak payah nak redah 2 pekan.

Keluar kat simpang sekolah sains tu, aku patah balik menghala ke arah Raub, tapi tak terus ke pekan aku amik short cut masuk ikut Taman Amalina, tandanya jirat cina yang ada tepi jalan sebelah kiri kalau dari Raub. Korang akan tembus kat simpang 3 yang mana kalau ikut situ akan tembus ke Sungai Koyan. Tak payah nak ke Kuala Lipis.

Sampai Felda Sungai Koyan, terus naik ke Cameroon. Kat sini la perjalanan jadi jauh, aku kena naik sampai ke atas Cameroon tu, lalu ladang teh, ladang strawberry, Brinchang, Kampung Raja lepas tu turun balik baru la akan jumpa simpang 3 ke Gua Musang.

Melalui Lojing baru masuk ke Gua Musang, makan masa sejam gak masa turun tu.

Sampai ke Gua Musang tu, aku tak masuk bandarnya, aku terus ke Dabong, menghala ke Bukit Bunga. Jauh tu, 113km ikut jalan hutan. Dah mula rasa penat, cuma kena berhati2 kalau ikut jalan tu sebab kadang2 tu ada gajah. Tembus kat Ayer Lanas dan rehat kejap kat Bukit Bunga.

Lalu ikut Felda Kemahang, masuk Tanah Merah. Mata dah berat dan mua nak marah kereta2 yang bawak slow kat depan, dalam kepala ni just nak rehat je. Sampai kat Pasir Mas aku dah tak larat sangat baru la mintak tolong adik aku drive sampai Kota Bharu.

Selamat sampai ke KB dalam area pukul 11 malam, aku bertolak betul2 pukul 10.30 pagi. Perjalanan sejauh 609.2 kilometer. Badan letih, memang lost terus malam tu tidur.

No comments: