Pages

Wednesday, October 3, 2012

Pensijilan 5s kali kedua

Hari ni MPC atau auditor bg program 5s datang ke ofis untuk menilai sejauh mana perlaksanaan 5s tu. Kali ni masuk kali kedua dah, sebelum ni lulus dengan jayanya. Kali ni belum tau lagi berapa markah dan apa komen yg MPC tu nak bg.

Aku dilantik untuk jadi ketua lokasi ruang kerja unit aku, unit aku tak besar cuma ada 6 orang je. Jadi agak senang la untuk aku jaga benda ni, ada pulak PIC 2 orang yang sangat2 boleh harap, so makin senang la kerja aku.

Lagi pulak ni audit kali kedua so tak banyak barang yang nak kena kemas dan nak disorok.

Sorok tu dah jadi S yang ke-6, dah bukan 5 dah. Biasanya awal2 pagi orang ofis aku akn kemas barang yang bersepah dan sorok dalam kereta. Lepas audit bawak naik balik.

MPC kali ni agak detail, dengar2 bos sendiri yang turun. Dalam stor alat tulis memang dia ada suruh kira apa yang ditulis dalam kad inventory dan dibandingkan dengan jumlah sebenar atas rak. Nasib baik penjaga stor tu memang jenis yang amik berat pasal barang2 dalam tu, kalau tak...

Lepas je MPC langkah kaki keluar dari pintu aras aku tu, semua tarik nafas lega. Bukan apa takut gak dia komen benda2 yang kitorang terlepas pandang, nak2 plak benda yang leceh. Mau pecah kepala nak jawab masa tu.

Diharap ruangan kerja akan sentiasa bersih dari semua barang2 yang tak sepatutnya ada kat ofis.

Published with Blogger-droid v2.0.9

No comments: