Pages

Sunday, May 12, 2013

Belajar menembak

Hari sabtu yang indah aku dah tak ingat aku ade event menembak anjuran bank tempatan. Lepas bini aku sound baru aku tekebil-kebil nak mandi.

Anyway cita pasal menembak, first time tu pegang pistol glock yang betul punya. Macam mimpi pun ada, beratnya, hentakannya. Memang buat aku termimpi-mimpi.  Bukan aku sorg je yang menembak wife aku pun nak merasa. Sampai lenguh la tangan dia lepas tembak 25 das.

Lokasi menembak kat area segambut, kat menara TKSS. City square shooting gallery. Jarak target tak jauh pun, 6meter dan 11 meter. Tapi nak bagi kena target tu punya la payah.

Taklimat tentang cara-cara menembak, keselamatan amik masa sejam. Bukan apa sebab takut ade kemalangan tertembak org sebelah. Sebab dah ade dah yang jadi, tertembak diri sendiri pun ada, walaupun instructur ada sekali kalau nak jadi sekelip mata je.

15 das pertama utk latihan atau biasakan diri dengan pistol, 10 das lagi untuk tournement. Satu badan menggigil sebelum tembak tu, tapi bila dah start menembak rasa gian pulak. Nak petik picu tu yang payah, bukan macam dalam cite mision imposible tu.

Instuctor yg bertauliah selalu bagi nasihat dari belakang, dia suruh aim, tenang, tarik nafas dan tahan nafas, ready untuk tarik picu selembut yang mungkin. Walaupun first time nak menembak kalau dapat instructor yg baik kompem tak cuak.

No comments: