Pages

Friday, September 28, 2012

Parlimen

Untuk pertama kalinya aku sampai dan menjejakkan kaki aku dalam bangunan Parlimen atau dengan lebih tepat lagi Dewan Rakyat atau Dewan Negara. Nak diikutkan aku sebenarnya demam semalam tapi digagahkan juga diri ni pegi sana.

Tugas aku kat sana semalam adalah untuk menyusun buku perbentangan bajet tahun 2013 yang telah dibentangkan hari ni. Ofis aku ada sediakan buku untuk perbentangan tu, so tiap2 tahun akan ada staff yang perlu kesana. Kitorg bertolak dari ofis seramai 7 orang, pada pukul 6.30 petang. Sampai kat parlimen tu ngam2 orang azan maghrib, park kereta dan terus pegi solat dulu walaupun masa tu petugas2 parlimen tgh makan.

Lepas solat berjemaah, kitorg terus ke kantin tapi sayangnya makanan da habis, yang tggl masa tu cuma kuih dan buah2 je, makan jugak la kan apa yang ada. Kitorang ni memang jenis yang sentiasa bersyukur dengan apa yang ada depan mata. Lepas makan terus masuk ke dewan dan start buat kerja.

Punya la banyak buku yang nak disusun, setiap meja kena ada 13 buah buku, dan ahli parlimen dalam tu lebih kurang 200 orang, korang rasa bnyk tak buku yang kitorang kena angkat? Susun pulak kena ikut susunan, ada yang kena letak atas meja dan ada yang kena letak bawah meja.

Tapi takpe, nyambil2 tangkap gambar dalam tu, takde la penat sngt..sembang2 dengan bentara parlimen. Biasa la campur dengan perasaan excited semua ceruk kitorg nak amik gambar, padahal kalau nak diikutkan bukan semua yg baru 1st time masuk, tapi semangat nak bergambar tu sentiasa ada.

Siap buat semua kerja dalam pkul 11.30 malam, lebih awal dari jangkaan. Sebab tahun lepas org yang dah pernah buat kerja ni siap dalam pukul 1 pagi. Memandangkan semua Yang Berhormat habis bersidang awal kitorang pun dapat siapkan kerja awal la.Ditambah pulak dengan semua yang ada kat sana buat kerja sekali.

Lepas semua dah setel, pihak kementerian kewangan sediakan makan malam. Makanan yang diimport dari Mcdonald memang tak menghampakan. Aku dapat makan 2 bijik beger, sebab lebih banyak.

Balik tu singgah kejap kat area Permaisuri, Cheras untuk makan. Semua member makan kecuali aku, sebab tak berapa sihat dengan hidung yang tersumbat so mood nak makan pun kurang la, kalau bukan sebab demam aku la raja makan.

Sampai rumah pukul 12.30 malam, lepas ni boleh la cerita dengan cucu..

No comments: