Pages

Wednesday, September 5, 2012

Hafazan Al-quran

Alhamdulillah,masih diberi peluang oleh tuhan kita untuk terus menyedut udara diatas muka bumi ini.

Pagi ni terbangun awal dari biasa,takde buat apa so aku buka la tv sbb biasanya awal2 pagi banyak rancangan ceramah agama. Buka tv3 ada program pertandingan hafazan kanak2. Peserta semuanya dari sekolah rendah tp bacaan diorang mmg lancar dan siap berlagu lagi.

Sambil2 tengok tu teringat la masa aku sekolah darjah 4 dulu pernah aku wakilkan sekolah agama aku untuk pertandingan hafazan. Macam mana pemilihan dibuat aku tak tau mungkin sebab nama aku ni ada 'al-hafiz' kot.

Bila dah dipilih kena la hafal semua surah2 dalam muqaddam tu,nasib baik jugak aku dah hafal bnyk sebelum tu,cuma satu je kesilapan aku masa tu sbb aku lupa nak tengok nama2 surah yang aku hafal tu. Sebabnya ustaz yg soal aku tu cuma sebut nama surah je,dan terus suruh baca... Macam mana nak baca kalau nama surah tak ingat.

Yang paling aku cuak,masa peserta lain baca takde pulak penganjur bgi mikrofon,time nama aku disebut je terus diorang bg mic siap buka speaker besar lg,alih2 aku hanya mampu terkebil2 je..nasib baik la ada separuh surah tu aku ingat namanya. Yang penting dapat la hadiah saguhati.

Moral of the story, kenali surah dlm al-quran sebab terlalu banyak kegunaannya. Hafallah al-quran,banyak kelebihan bagi orang2 yang ada al-quran dalam dirinya. Aku nak kata hafal tu tak la banyak,setakat surah2 pilihan tu insyaallah aku blh baca tanpa tengok quran. Dalam family aku sendiri ada sorang adik aku yang masuk tahfiz dan sekarng adik aku tu dah terisi 5 juzuk,sama2 kita doakan dia terus bersemangat untuk menghafal al-quran yang suci itu.

Published with Blogger-droid v2.0.9