Pages

Monday, July 9, 2012

Perlu ke ada Idola?

Assalamualaikum

Pagi tadi masa tengah on the way nak ke ofis aku dengar radio Suria.fm ceria pagi bersama Halim Othman(HO), Nabil dan Kenchana Dewi(KD). Dan memang radio ni la yang paling best dalam banyak stesen radio.

Dalam satu dialog tu tiba2 KD bagi soalan kat HO.

KD:Perlu ke seseorang tu ada idola?
HO:Perlu tapi tak semestinya wajib...
Nabil:Perlu jika idola itu mampu memberi inspirasi yang baik.
(lebih kurang mcm tu la diorg cakap)

Jadi, aku pun sebenarnya ada jugak idola dan semestinya semua orang meletakkan ayah kandung korang sebagai idola atau contoh yg baik untuk dicontohi, dan aku juga tak terkecuali.

Sebagai tambahan untuk meningkatkan lagi inspirasi aku dalam menjadi insan yang baik, tanpa ada sikap menyakitkan hati orang disekeliling aku, aku meletakkan contoh terbaik iaitu nabi kita sebagai idola. Walaupun aku tak mampu untuk ikut semua sifat baginda at least aku cuba mana yang mampu.

Ayah sebagai contoh utk aku membuat keputusan, dalam urusan rumah tangga, bermasyarakat dan amalan harian sebab aku nampak dengan mata kepala aku sendiri mcm mana ayah aku handle semua tu, dalam masa yang sama kita letak kan sifat nabi dalam urusan yg sama.

Idola bukanlah wajib untuk ada, tapi cukup sebagai keperluan untuk kita dalam meningkatkan prestasi diri untuk jadi semakin baik dari masa ke semasa. Walaupun perubahan tu tak banyak, sikit pun jadi la asalkan ianya lebih baik dari yg sebelumnya.

No comments: