Pages

Tuesday, July 12, 2011

Gadai Emas

Assalamualaikum semua...
Hari ni aku nak citer sikit pasal 1st time aku nak gadaikan emas dalam simpanan aku utk tujuan rolling..so,memandangkan ar-rahnu bank rakyat dan agro bank dah x terima gadaian gold bar atas sbb diorg pon nak kuar emas keluaran sendiri jugak..aku pon ke ar-rahn kajang,dekat dgn Plaza Metro Kajang.

Sebelum kuar tu,aku dah buat call ke ar rahn ni utk tnye samada diorg terima x gold bar,so diorg ckp terima dgn syarat diorg just terima 30gram sahaja sehari contohnya andai gold bar anda seberat 50gram diorg just amik kiraan 30gram je dari 50gram tu..tp andai kata gold bar anda berasingan maknanya ade 20gram ade 3 keping,so ianya akan diterima semuanya..maknanya 60gram tu semua diorg terima.

Nak dijadikan cerita,aku pun gerak la ke kajang dgn member nak ke ar rahn tu,sesampai je kat sane aku masuk dan suasananya teramat la lengang..xde org lain melainkan juru kaunter 2 org dgn pak guard sorg..aku terus ke kaunter gadaian,aku serahkan gold bar aku tu..juru kaunter tu laki,so aku pggil encik je..encik tu kate die just amik 30gram je sehari,aku bawak 20gramx4keping..aku pon ckp la yg aku dah call dan tnye pasal bar yg berasingan blh diterima,tp encik tu ckp die x terima...die just akan amik 30gram je,kalau nak jugak esok dtg lagi..mane la aku ni rajin sngat smp tiap2 hari nak ke kajang,haduyai...

so aku tnye la kalau sekeping die amik brp?die ckp RM1,750 shj...dah tu esok kene dtg plak la?encik tu ckp ye..aku pon amik mase 30 saat utk berpikir and at last aku cancel je gadaian tu,malas aku nak beratkan otak aku ni nak pk bnyak2..terus ckp terima kasih,amik balik gold bar aku and calo..pegi layan pisang goreng dgn ayaq nyoq lg best..hehehe.

tu la die pengalaman 1st time nak gadai emas tp x jadi...nnt la bile aku rase aku nak gadai lg emas aku tu baru aku cari jalan lain plak...hehe,sekian.

No comments: