Pages

Monday, July 23, 2012

Berebut membuat ibadah dalam bulan puasa

Assalamualaikum...

Baru sampai dari kampung pagi tadi pukul 5.30 pagi, sempat sahur kat Merapuh dengan wife dan kawan2 yang kebetulan naik bas yang sama.

Selama duduk kat kampung cuma sempat solat sunat terawih 1 malam je, tu pun sebab malam pertama tu pegi ziarah abang ipar pada biras aku masuk ICU sebab jatuh masa solat jumaat sehari sebelum puasa. So, malam tu burn la...sempat solat isyak berjemaah je dengan wife, malam ke-3 naik bas balik Putrajaya.

Malam kedua, aku solat kat masjid kat rumah aku. Aku perhatikan jemaah ada la sampai ke 6 atau ke 7 saf. Tapi sayangnya yang ramai kat dalam masjid tu hanya kanak-kanak dan orang-orang yang sebaya dengan ayah aku je. Itu pun bertahan sampai 8 rakaat je,lepas tu tinggal la 2 saf.

Aku pun heran, mana la pegi nya remaja-remaja yang sama generasi dengan aku ni? Kenapa orang2 tua yang dah putih kepalanya aje yang ada kat masjid masa tu? Begitu gigih diorang solat sunat...bak kata mak aku, bulan ramadhan ni sekali je setahun, tahun depan ntah sempat ntah tidak kita nak rasa lagi...masa ni la kita kena berebut untuk buat amal ibadat. Itu la mak aku sampaikan sakit kaki pun sanggup nak ke masjid.

Bagi aku pulak, orang2 tua ni percaya hidup diorang dah tak lama, sebab tu diorang bersungguh2 buat amal ibadat walaupun ada yang terpaksa duduk waktu solat. Sedangkan yang muda masih merasakan hidup diorang masih panjang...banyak lagi masa ada untuk bertaubat. Jadi diorang pun lagi suka duduk depan tv sambil menggosok perut yang tengah penuh lepas buka puasa maghrib tadi. Tak pun keluar merempit dengan kawan2..best.

Aku ni bukan la baik sangat, cuma aku ni tersedar awal sikit dari yang lain lepas aku lalai dengan benda2 duniawi. Itu pun bukannya semua aku tinggal, cuma perbaiki diri yang mana yang perlu. Sikit demi sikit.

Mati tu tak kira berapa umur kita, baby yang baru keluar dari rahim mak nya pun boleh mati dalam masa sekelip mata, inikan pulak kita yang dah ada 'akaun dosa' atas muka bumi ni. Risau dan takut tak sempat nak taubat. Silap hari bulan orang2 tua yang dah putih rambut tak sampai ajal lagi kita yang muda yang menghadapNya dulu.

3 comments:

Mr feckry said...

takbir!!!

Unknown said...

dunia akhir zaman...

Unknown said...

apa pun, marilah sama2 kita tingkatkn amal ibadah (^^,)