Pages

Monday, November 5, 2012

Berbaik dengan jiran

Semangat kejiranan yang murni dan suci macam diamalkan oleh orang tua2 kita dulu dah makin luput, aku dapat rasakan tu sejak aku duduk kat apartment yang majoritinya dihuni oleh orang2 muda macam aku.

Bukan nak bangga diri tapi setakat ni ramai mana yang selisih dengan aku, aku cuba tebalkan muka dengan senyum. Ada yang balas senyuman ada jugak yang buat2 tak tau.

Kalau kat kampung aku, jiran2 sekeliling dah macam ahli keluarga sendiri dah. Lagi meriah kalau masuk bulan puasa, bertukar2 juadah macam dalam tv tu, biasa je. Berjalan ramai2 ke masjid untuk solat terawih, meriah je. Dah jadi kebiasaan suasana macam tu. Dan bila aku bawak ke bandar, ada yang boleh terima dan ada yang pandang sinis.

Alhamdulillah jiran sebelah rumah aku tak macam tu, cepat betul mesranya. Kena pulak minat kitorg hampir sama, memancing. Semalam siap boleh round sampai ke Dengkil dan sampai ke Seri Kembangan mencari kedai pancing, kebetulan pulak orang sekampung.

Baik hatinya jiran aku ni sampai dibaginya password steamix kat aku, untuk senangkan aku guna internet. Dia cakap tak payah la guna broadband, slow. Guna je line dia, laju sikit. Aku nak bayar dia tak nak terima. Syukur sebab ditemukan aku dengan jiran2 yang baik hati.

Macam mana nak terapkan sifat kejiranan? Tepuk dada tanya diri sendiri, susah ke nak bagi salam kepada orang yang kita jumpa kalau org tu Islam atau tanya khabar pada yang bukan Islam. Tak luak kalau kita senyum kat orang dalam lif, bukan kita nak rompak senyuman diorang tu.



No comments: