Pages

Sunday, June 16, 2013

Tak jadi saman

Balik dari main boling kat Times Square. Telepas lorong nak masuk ke highway MEX. Terpandang kat depan nampak lorong belah kiri, tapi kena kros tiga lorong. Tanpa membuang masa aku pun bagi lampu signal nak ke kiri. Dah kros baru aku perasan ade sekumpulan polis trafik kat depan. Aku pulak tak pakai tali pinggang. Dan masa tu jugak aku kena tahan.

Aku stop kereta tepi jalan, agak jauh dari polis yang menahan aku tadi. Malas nak tunggu lama aku pun kuar kereta dengan muka senyum je. Sambil melangkah ke arah dia, dalam kepala dah nampak duit terbang 300. Cari alasan nak cakap ape kalau polis tanya kenapa tak pakai tali pinggang?

Sekali.. diluar jangkaan.

Polis: Selamat petang, nak kemana encik?
Aku: Ape dia encik? ( tak dengar,bunyi kereta lalu lalang)
Polis: Selamat petang, nak kemana?
Aku: Saya nak balik ke putrajaya.
Polis: Nak balik putrajaya? Sampai 3 lorong ko sapu? (sambil selak buku saman)
Aku: Saya telepas lorong depan sana tadi encik, nampak signboard tu yang terus kros.
Polis: Putrajaya ko pegi street (sambil pusing nak tinggalkan aku)
Aku: Pegi street je encik?
Polis: Ye! Street je! (Sambil tingglkan aku yang terpinga2 dan dah ready nak kena saman)

Yang sebenarnya aku dah tau jalan tu, saje buat tanya. Nasib baik pak cik polis tu tak saman. Masuk balik dalam kereta, semua muka cuak. Sekali aku cite semua bantai gelak je.

No comments: