Pages

Sunday, September 9, 2012

Makna Surah Al-fatihah

Assalamualaikum


Sebelum ni aku ada masukkan post untuk doa iftitah beserta maknanya sekali, dan post betul2 membantu aku untuk fokus dalam sembahyang. Sebab aku dapat faham apa yang aku baca, dan apa yang aku baca adalah doa. Maknanya aku faham apa yang aku doakan.

Kali ni aku masukkan lagi satu rukun solat, ini juga sangat membantu aku. Alfatihah ini adalah ummul quran, atau pun ibu kepada ayat2 dalam al-quran. Sebab apa aku masukkan surah alfatihah ni adalah kerana sekurang2nya kita akan baca surah ini 17 kali dalam sehari. Kalau kita tak faham dan tak tau maksudnya alangkah ruginya hidup kita ni.

Sebaik2 nya biarlah kita faham bacaan kita, bacaan dalam solat ni seolah2 kita sedang bercakap dengan Allah. Masa dalam solat la kita nak mengadu dan memohon apa saje kepada tuhan yang Maha Kuasa.

Semoga apa yang aku kongsikan kat sini akan memberi faedah kepada pembaca dan kawan2 sekalian.

1 comment:

Anonymous said...

Asslamualaikum, saya mohon untuk copy/share makna Al-Fatihah di atas ye..

Iman (imanfarihah@gmail.com)