Pages

Friday, May 25, 2012

Karya Seni Diego Rivera Gagal Dilelong





NEW YORK: Karya seni pelukis Mexico, Diego Rivera - "Girl in Blue and White" gagal untuk menemui pembeli pada lelongan seni oleh Sotheby dari Amerika Latin di New York.

Lukisan cat minyak Juanita Rosas berusia 10 tahun yang dihasilkan pada 1939 itu dijangka mampu mencecah $4 hingga $6 juta pada lelongan yang dilakukan, Rabu.

Namun, tawaran maksimum terhadap lukisan itu hanyalah $3,7 juta.

Sotheby berkata ia merupakan lukisan Rivera paling penting yang dilelong setelah beberapa dekad.

Rekod semasa karya Rivera melebihi $3 juta bagi lukisan minyak atas kanvas "Dancing in Tehuantepec" tahun 1928 yang dijual pada tahun 1995 di lelongan Sotheby di New York.


Dancing in Tehuantepec

Biografi Diego Rivera:

Pada 8 Disember, tahun 1886, Diego Rivera telah dilahirkan di Guanajuato Mexico. Pada sebelum usia dua tahun Diego sudah dapat membaca, bapanya telah menubuhkan sebuah studio untuknya. Keluarganya tinggal di Guanajuato sehingga tahun 1892, apabila mereka berpindah ke Mexico City. Pada usia muda 10 tahun, Diego memutuskan dia mahu menjadi seorang artis. Jadi dia mula mengambil kelas malam di Akademi San Carlos di Mexico City. Beliau mendaftarkan diri di kolej tentera atas permintaan bapanya. Tetapi Diego tidak suka regimen yang ketat dan selepas dua minggu, pada tahun 1898, beliau telah menghadiri San Carlos sebagai pelajar sepenuh masa.

Pada pameran tahunan sekolah, beliau mempamerkan buat pertama kalinya 26 karya dan telah menjadi dan diwujudkan kelab pelukis. Tetapi Rivera tidak berpuas hati hati dengan pengarah seni baru di akademi. Dan jadi beliau memutuskan untuk meninggalkan sekolah di mana beliau telah menjadi pelajar sejak enam tahun.

Pada masa itu, bapa Diego adalah seseorang inspektor di Jabatan Kesihatan Awam, yang membolehkan beliau mengembara ke banyak bahagian Mexico Negara. Pada satu perjalanan tertentu, beliau menunjukkan beberapa lukisan anaknya untuk Teodoro Dehesa, gabenor Vera Cruz. Beliau sangat kagum dan apabila dia bertemu dengan Diego, beliau ditawarkan biasiswa untuk belajar di Eropah.

Lebih lanjut tentang pelukis ini boleh klik disini 


No comments: