Pages

Wednesday, November 18, 2015

Aiskrim Malaysia


Bila aku tengok lukisan ni aku teringat dengan opah angkat aku kat kampung. Lama dah aku tak jumpa dia, yang aku tau dia sihat sentiasa walaupun dah tua. Sebab anak-anak dia ada yang duduk berdekatan. 

Masa kecik aku memang banyak diluangkan kat umah opah. Mak dengan ayah aku orang meniaga, jadinya opah dengan arwah atuk la tempat aku bermanja, kena marah bagai. Budak kampung la katakan, mana reti duduk kat rumah, balik sekolah je tukar baju, makan tengah hari atas meja yang opah dah hidangkan, lepas tu aku hilang sampai ke senja.

Lukisan ni salah satu apa yang opah aku buat, dia jual aiskrim ni. Macam-macam perisa, paling aku suka perisa kacang hijau. Memang berlemak je makan. Lepas tu aku suka perisa asam boi, masam-masam manis. Aku la tukang perabihkan aiskrim kalau tak keluar merayau.

Dulu harga sebatang baru seposen, sekarang ni kalau tak silap aku dua batang dah singgit. Kadang-kadang bila datang rasa nak mengimbau kenangan duduk dengan opah aku laburkan la singgit aku. Sekarang aku tak tau apa orang bagi nama pada aiskrim ni, dulu aku panggil aiskrim sekupang je.



No comments: