Pages

Thursday, October 29, 2015

Kursus Asas Ternakan Rusa

Pengalaman dapat join Kursus Asas Ternakan Rusa di Sure Jade Sdn Bhd di Muar, Johor. Sebenarnya aku bukan peserta formal, cuma pergi ke sana untuk hantar adik aku aje. Tapi di akhir kursus diorang tu ada buat lawatan ke ladang rusa. Aku pun selit la sekali masa lawatan tu sebab owner tempat tu dah jemput.

Banyak ilmu yang aku dapat walaupun sekejap, cara ternakan rusa ni sebenarnya tak la susah mana kalau nak dibandingkan dengan ternakan lembu dan kambing. Dagingnya pulak lagi mahal dan permintaan untuk daging rusa dah makin tinggi.

Sure Jade ni memang dah diiktiraf sebagai peladang profesional dan penternak rusa nombor 1 di negeri Johor tu, sampaikan veterinar pun datang rujuk masalah kalau berkenaan dengan rusa. Bos-bos diorang memang tak kedekut ilmu dalam bab persedian awal untuk ternak rusa ni, dan diorang ni memang expert dalam bab rusa. Jenis-jenis makanan yang sepatutnya untuk rusa pun dia kongsikan.


Kursus ni tak selalu di dibuat, sebab katanya nanti jadi biasa. Urusetianya cakap nak jadikan kursus ternakan rusa ni sesuatu yang luar biasa.







No comments: