Pages

Tuesday, January 12, 2016

Operasi Tangkap Pencuri Minyak

Hidup kat apartment ni banyak risiko yang kena tanggung. Salah satu risiko adalah kena tinggalkan kenderaan kat basement semalaman. Apa jadi kat kereta atau motor kita kat bawah tu takde siapa yang tahu, tunggu siang esok nya pulak baru tau kenderaan kita selamat ke idok. Malam ni sinonim sangat orang nak buat kerja jahat.

Minggu lepas kejadian curi minyak motor makin menjadi-jadi, yang selalu jadi target motor Honda EX5. Sebabnya motor tu ada lubung kat bahagian tepi enjin dan ada host minyak. Pencuri tu tinggal nak kerat je hos tu dan tadah je minyak yang keluar.

Bila dah kerap sangat jadi, penduduk kuarters pun tak senang duduk la. Nasib kitorang ni agak baik sebab dapat cctv yang ditaja oleh BPH. So, pemasangan cctv tu memang kena pada masanya dan strategik sebab penduduk yang ada sama-sama pegi tinjau tempat yang sepatutnya.

Kali pertama dapat kesan pencuri dalam cctv pada pukul 3.30 pagi hari Rabu. So, tiap-tiap malam penduduk kuarters berjaga dalam bilik cctv untuk pantau pergerakan di kawasan basement. Aku cukup respect dengan depa ni sebab sanggup bekerjasama dan korbankan masa tidur diorang semata-mata nak tangkap pencuri.

Hasil dari pemantauan diorang tu, ada satu motor Yamaha LC ni kerap masuk lepas waktu tengah malam. Helmet sama, baju yang dipakai pun sama. Dia akan pusing-pusing dulu kat basement lepas tu baru la dia buat kerja bila dah pastikan takde orang.

Akhirnya hari Ahad, 1.30 pagi. Penduduk yang berjaga dapat tangkap pencuri minyak tu. Budak lagi dalam umur belasan tahun. Duduk berdekatan dengan kawasan kuarters kitorang jugak. Dari info yang aku dapat dalam group whatsapp budak-budak ni selalu melepak sampai subuh. Dalam kumpulan diorang ni ramai la jugak bilangannya.

Malangnya malam tu aku tak dapat join diorang soal siasat budak berdua tu.

Last sekali baru call polis bawak budak tu pegi balai.





No comments: