Pages

Friday, November 30, 2012

Kenapa boikot McD?

Pada pendapat aku la, aku tak tau la pendapat org lain. Kenapa aku nak boikot sangat beger dari Mcdonald?

Pertama sekali mestilah sebab dia antara penyumbang dana untuk israel. Walaupun bukan secara direct, dari segi pembayaran penggunaan jenama McD itu sendiri terang2 syarikat asalnya dari US. Dari sini terang-terangan US merupakan penyokong utama israel.

Sebab peribadi yang kedua, aku tidak akan dapat kemudaratan kalau aku tak makan beger tu, tetapi sebaliknya. Disebalik kesedapan beger tu, kita tak tau atau tak perasan banyak mana penyakit yang mampu beger tu boleh bagi pada kita.

Yang ketiga pada aku ialah company dah cukup kaya, dia tak akan jatuh bankrup serta merta sebab cawangannya merangkumi seliruh dunia.

Seterusnya ialah, aku adalah muslim tapi tak mampu untuk berperang untuk saudara aku yang sedang dibunuh oleh musuh Islam. Yang aku mampu cuma memboikot barangan mereka, sebab kalau seorg je yang memboikot mungkin tak bagi kesan sangat, tapi kalau semua umat Islam bersama2 boikot aku yakin dengan izin Allah, negara kuat seperti US pun akan goyang.

Sekarang ni masih ada pilihan beger lain kat Malaysia ni, antaranya Otai beger, Ramly beger dan macam2 lagi. Yang pastinya syarikat mereka adalah bumiputra dan tidak sama sekali menyalurkan dana kepada israel.
Aku cerita pasal beger je sebab sekarang ni beger dah boleh dianggap sebagai makanan ruji orang kita, sebab selalu sangat makan beger. Padahal makanan ni sikit sangat khasiatnya kalau nak.dibandingkan dengan nasik dengan tempe.

Renung-renungkan dan selamat berfikir..
Otai beger Food Court Teja 

No comments: